Nastolatki...można długo o nich mówić!
Sztuką jest rozwiązywanie problemów z nastolatkami.
Jak to zrobić?
Dlaczego obserwacja całej sytuacji jest taka ważna?
Czym jest pochwała a czym zachęta?
Pochwała uzależnia od rodzica, blokuje usamodzielnianie się, może blokować podejmowanie ryzyka.
Zachęta nie koncentruje na zadowoleniu innych, pozwala dziecku ćwiczyć sprawczość, wiarę we własne siły. Nie koncentruje na byciu doskonałym, eliminuje perfekcjonizm, docenia wysiłek.
Rodzicu pamiętaj:
Gdy dziecko popełni błąd nie da się go pochwalić. Ale wtedy bardzo potrzebuje zachęty!
Pochwała-JA na pierwszym miejscu,
Zachęta-TY na pierwszym miejscu.
Buduj więź z nastolatkiem, bądź!
Zorganizuj specjalny czas bez elektroniki 1/1 i pamiętaj, żeby słuchać, trzymać dystans, być ciekawym, kochać.
Rodzice wyszli z spostrzeżeniami:
5min dziennie z nastolatkiem jest OK.
Plan na czas 1/1 jest ważny!
Odpuszczam sobie i wiem, że da się znaleźć wspólny czas!
Daje dziecku być samodzielnym.
Nie odpowiadam za dziecko i jego błędy!
Nie czuje się winna złym zachowaniem dziecka.
Mój nastolatek ma sobie radzić: od jutra, od dziś...
Dziecko odpowiada za siebie i organizuje sobie czas odpowiedzialnie-"Rodzic jako drugi pilot..."
Nie oprawiam książek dziecka, nie podpisuję zeszytów.
Zadaję pytania pełne ciekawości i z humorem.
Proponuję wspólną herbatę, tosty...
Używam słów: PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM!
Jestem!
Wszyscy jedziemy na tym samym wózku!
Cieszymy się i jesteśmy dumni, że w Wadowicach są świadomi rodzice, świadomi swoich dzieci!